W E L C O M E

S E L A M A T D A T A N G


Setiap tulisan disini adalah dari ilham saya sendiri. my languange are campur-campur. but then, in adalah untuk suka-suka saja.

my another world.

hopefully, you're enjoying these ^^






Friday, November 29, 2013

pelangi [tersirat 1]

pelangi[tersirat1]
“Aisyah tak tidur lagi?” suara Aktaf menyapa telinga Aisyah. Dia berpaling kesebelah kemudian dia beranjak ke tepi, memberi ruang untuk Aktaf.
Walaupun ruangan balkoni itu luas namun bagi Aisyah, semuanya menjadi sempit dengan kehadiran Aktaf. Lebih-lebih lagi apabila dia tahu mereka kini masih lagi suami isteri yang sah. Mereka kini ada hubungan yang tak pernah putus sejak dulu lagi.
“aisyah tak mengantuk?” tanya Aktaf lagi. dia berpaling ke sebelah. Aiyah masih lagi membisu. Masih lagi kaku dan dingin untuk menjawab segala pertanyaannya.
“Aisyah.”
“Aktaf. Please. Give me some more time. And space too.” Ujar Aisyah lembut namun tegas pada pendengaran Aktaf.
“why?”
“it’s just..”
“i need time.”
“i can give all the time you needed but please, help me here. Jangan sisihkan saya macam ni. jangan jadikan saya orang asing macam ni. i need you.”
“i’m not..”
“yes you are.”
“saya tahu saya salah but still i’m your husband. I have all the right.  I can use that right everytime i want. In fact, i can force you but i don’t want to. Saya just nak awak terima saya sebagai suami dan ayah kepada anak-anak kita. Berat sangat ke permintaan saya?”
Aisyah diam. Aktaf mengeluh lembut.
“aisyah. Your silence is killing me.”
“then, apa yang awak harapkan saya untuk jawab?”
“your forgiveness?”
“saya dah maafkan awak.”
“then, why all this silence?”
“saya tak tahu nak cakap apa.”
“Aisyah..”
Aisyah menarik nafas panjang. Dia sendiri tak faham dengan dirinya sendiri. apa salah Aktaf sebenarnya? Menyembunyikan status mereka? Berbohong? Ataupun, mencuri sekeping hati Aisyah?
“seriously, saya tak tahu apa yang saya patut buat dengan awak. Should i talk to you? should i mad at you? bergelak ketawa dengan awak? Bermesra dengan awak? Or just buat tak tahu saja. I just don’t know. Really don’t know. It’s akward.”
“kita duduk sebumbung almost 5 years tapi saya tak tahu apa pun tentang awak. I’m not a good wife. I’m not a good partner. I’m not..”
Aisyah tergamam apabila bibir Aktaf mendarat di bibirnya. Terkaku.
“you’re the best wife i ever have. And you’ll always be the best and will be the only one for the rest of my life. You are perfect.”
“aktaf.”
“sshhh. Boleh saya peluk?”
“you already kissed me and now, you’re asking for a hug?”
“saya tahu saya sepatutnya tanya dulu sebelum curi kiss dari awak.” Ujar Aktaf dalam ketawa kecil. Terasa lucu dengan permintaannya sendiri.
“selesa?”
Aisyah mengangguk kecil namun nampakkah Aktaf dengan anggukan dia tadi. tambah-tambah pula dengan lampu malap balkoni.
Perlahan, dia menarik lengan AKtaf dan mengunci dalam pelukannya. Dia tahu pasti AKtaf terkejut dengan tindakannya namun dia perlukan pelukan damai itu. dia rindukan pelukan itu. malah, sudah lama dia tidak berada dalam pelukan hangat Aktaf. Airmata yang hampir menitis di sapunya perlahan.
“awak tak marah?” tanya Aktaf.
“awak nak saya marah?”
“saya takut awak tak suka saya buat macam ni.”
“kalau saya tak suka, awak nak buat apa?”
“don’t. Saya suka macam ni.” ujar Aisyah apabila merasakan AKtaf mula melonggarkan pelukan itu.
“i thought you hate it.”
“saya tak cakap saya tak suka. I’m just asking.”
“aisyah.”
“aktaf. Saya tak marahkan awak.”
“then?”
Aisyah mengeluh. Perlukah diluahkan isi hatinya? Atau, dipendamkan saja?
“as i said before. Semua ni agak mengejut untuk saya. Saya fikir, kita sudah bercerai 2 years back and now you’re saying we’re not. Then, awak cakap awak sayangkan saya.”
“i do love you.”
“i thought the marriage was fake and you don’t have feelings for me.”
“at first, it was. Mama sakit tenat masa tu and i’m not being the good son for her. My nightlife and my habit were poison for her. Then, mama cadangkan perkahwinan ini. “
“saya betul-betul nak berubah for the sake of mama and myself. Sampai bila saya nak jejak kaki ke kelab tu? sampai bila saya nak berseronok dengan perempuan? Sampai bila saya nak teguk minuman tu? sampai mati?”
“you as my wife, changed everything. Awak, baik sangat. And me, macam hantu. Kita macam langit dan bumi. Layak ke saya dengan awak? Saya kotor dengan semua maksiat yang saya buat. Saya rasa jijik sangat bila saya buat perkara yang tak elok dulu pada awak. Saya cuba untuk bertahan dengan nafsu jahat saya tapi saya tak boleh.”
“layanan awak terhadap mama. Layanan awak terhadap saya walaupun saya paksa awak layan saya. All of those, menggoda saya. Awak tak perlukan skirt pendek dan baju ketat untuk goda saya. You’re seducing me in your natural way. And i can’t resist that. Lebih-lebih lagi bila awak halal pada saya.”
“saya benar-benar minta maaf dengan semua perkara yang saya dah lakukan pada awak. I’m truly sorry, Aisyah.”
“i’m trying to be a good husband for you and a good father for our future children. That’s why saya cadangkan penceraian palsu tu. saya just nak bagi awak masa untuk menilai saya semula. mungkin selepas perpisahan sementara tu, awak masih menerima saya. and we can be together again.”
“our future children?”
“saya hanya nak awak sebagai isteri saya dan bakal ibu untuk anak-anak kita. Saya tak kisah berapa lama masa yang kita perlu untuk jadikan impian itu sebagai satu kenyataan. Saya tak kisah berapa lama saya harus tunggu awak untuk terima saya. you call me dumb or whatever you want, but you’re the only one i want”
Aisyah menolak tangan Aktaf kemudian berpaling ke belakang. Berhadapan dengan Aktaf benar-benar membuatkan jantungnya berdegup lebih pantas. Lebih laju dari biasa.
Dia tak perlukan penjelasan panjang lebar dari AKtaf lagi. cukuplah dengan apa yang Aktaf ceritakan tadi. dia tahu mereka sudah banyak membuang masa. Cukuplah.
Kini, masa untuk bahagia. Tiada lagi perasaan marah dalam hatinya. Dia sudah terlewat untuk menyatakan perasaan cintanya pada Aktaf. Cukuplah kalau selama ini dia ego. Sampai bila dia perlukan ego itu? dia tahu dan dia sedar, dia perlukan aktaf.
“aktaf.”
“abang.”
Aisyah memegang pipi AKtaf perlahan.
“aisyah minta maaf. aisyah tahu aisyah layan abang dingin sebelum ni. kadang-kadang Aisyah perli abang. Aisyah sakitkan hati abang. I’m sorry.”
“aisyah akui, aisyah sayangkan abang juga. But then dulu..”
“that was our dark time. Cukuplah kalau saya tahu aisyah sayangkan saya juga. It’s more than enough for me.”
“abang tak marah?”
“why should i? Sepatutnya aisyah yang marahkan saya sebab saya yang buat jahat pada Aisyah. Bukannya sekali tapi..”
“don’t mention about the past anymore.”
“sorry.”
“kita mulakan hidup baru?” tanya Aktaf ragu-ragu. Aisyah tersenyum manis. Dia mendekatkan wajahnya ke arah Aktaf.
“i thought the kiss is the starting point for our new life. Plus, i already called you abang.”
“are we really good?”
“abang rasa?”
“Aisyah rasa?” tangan Aktaf mula melingkari pinggang Aisyah.
“i don’t know. Aisyah yang tanya abang dulu, kan?”
“ i told you already. You are good in seducing me naturally.”
“Aisyah tak buat apa-apa.”
“oh, really. Don’t blame me if anything happened.”
“i’ll try not to.”
“i love you sayang. And i’ll always love you.”
“oh, i didn’t tell you about my family planning yet, right Aisyah?”
“apa maksud abang?”
“we’ll see. You said you won’t blame me and i’ll hold on to that.”
“aktaf.”

No comments:

Post a Comment