W E L C O M E

S E L A M A T D A T A N G


Setiap tulisan disini adalah dari ilham saya sendiri. my languange are campur-campur. but then, in adalah untuk suka-suka saja.

my another world.

hopefully, you're enjoying these ^^






Friday, November 29, 2013

pelangi 17

[17]
“saya nak bersama dengan awak. I mean, in true meaning of marriage. Kita hidup bersama dan besarkan anak-anak bersama. I need you.”
“bukan ke sekarang, kita sudah bersama?”
“yes. Tapi hanya jasad awak. Not your heart.”
“hati saya dah lama hilang, berkecai. Nak tahu salah siapa?”
“boleh tak kita jangan cakap tentang benda lepas?”
“jangan lupa, sejarah mengajar kita untuk berhati-hati dan sekarang, saya menjadi berhati-hati. Serpihan hati saya yang tinggal ini hanya untuk saya seorang. Just for me. Please don’t take that.”
“saya tahu sejarah takkan boleh diubah. Why don’t we try for the sake of the children?”
“i’m trying. Kalau tak dah lama saya lari dari awak. Truth is,kenapa awak nakkan saya kembali? Awak dah berjanji dulu yang kita hanya berkahwin untuk sementara. Then, now?”
“kita tak pernah bercerai.”
“i’m sorry?”
“you heard me.”
“but..”
“semuanya rancangan saya. It was fake.”
“saya tak pernah lafaz talak pada awak.”
“but that day..”
Aisyah mengingat kembali apa yang terjadi di pejabat agama dulu. apa yang dia tahu, dia mahu keluar dari tempat itu dan lari jauh dari aktaf. Sebab itu dia tak pernah ambil kisah tentang apa yang dibahaskan oleh tok imam itu. dan...
Bodohnya dia! baru dia sedar perkataan talak tak pernah terbir dari bibir lelaki itu. tapi dia dia terlalu buta dan pekak untuk mendengar ketika itu.
“account bank awak still aktif. Every month, saya masukkan duit dalam account tu. tapi awak tak pernah usik diut tu.”
Account? Sekali lagi aisyah terkedu. Account yang dibuka oleh Aktaf ketika mereka mula-mula berkahwin dulu. sangkanya bila tamat perkahwinan mereka maka account itu menjadi milik Aktaf Hakimi. Lagipun dia tak perlukan duit yang banyak. Gajinya pun sudah cukup untuk dia dan dayana.
“awak tak pernah bagitahu saya.”
“and selama ini awak tipu saya?” sambung aisyah.
“i’m sorry.”
“why?”
“saya just nak bagi masa untuk awak. Untuk hubungan kita. I thought that was the best solution. You seem to hate me before.”
“saya ingat bila saya bagi awak masa, everything will change. You can accept me as your truly husband.”
“you expect me to accept you as my truly husband? In this sweet revenge way?”
“it’s not revenge”
“then?”
“i’m sorry.”
“berapa lama awak rancang nak sorok benda ni pada saya?”
“i’m sorry but i can’t let you go. I have to do this.”
“you are..” Aisyah menarik nafas. Marahnya sudah sampai ke tahap maksima.
“ada lagi yang awak tipu?”
Aktaf diam. Wajah merah Aisyah dipandang. Sudah dijangka begitu. Dia tahu dia bersalah.
“awak nak tahu something?”
“saya mula percaya yang awak mungkin akan berubah, one day. Awak mungkin boleh menjadi seorang ayah untuk dayana dan si kembar. Dan mungkin awak boleh menjadi seorang suami. Dan saya hampir percaya dan hampir untuk menyambut tangan awak untuk menjadikan keluarga ini sebagai keluarga bahagia. Bersama dayana dan si kembar. And now?”
“you just destroy everything. Everything.”
“keyakinan saya terhadap awak musnah. perubahan baik awak. Your behaviour. Everything. Just...puff. hilang.”
“second chance?”
“awak tak pernah sedar kan? selama ini. awak buta untuk melihat saya, untuk melihat peluang-peluang yang ada di hadapan mata awak. Selama kita hidup bersama, saya banyak bagi awak peluang. Sebab saya percaya awak akan berubah juga suatu hari.”
“saya sabar walaupun saya dilayan seperti orang gaji. Or to be exact, your pemuas nafsu.”
“i’m not!”
“pada pandangan awak mungkin tidak.”
“I can get away so easily but instead i stayed with you. saya boleh saja lari dari awak but then, saya terima awak walaupun terpaksa. kerana apa? Kerana saya masih percaya yang awak akan berubah.”
“eh. But i’m wrong. Totally wrong. you’re never change. I’m sorry. i’m really tired”
Aisyah Najwa terus mendaki tangga. Tak sangka Aktaf Hakimi sanggup menyembunyikan rahsia besar itu dari dia. mereka tak pernah berpisah. No wonder semuanya berjalan lancar.
Sungguh. Dia mengakui yang dia ada perasaan terhadap Aktaf. Namun dikuburkan perasaan itu setelah mereka ‘bercerai’. Di kuatkan hatinya agar tidak goyah.
Tapi sekarang?
Dia tak mampu menerima penipuan itu. kenapa perlu menghukum dia sehingga bertahun-tahun tanpa seorang suami? Aktaf mungkin melayannya teruk namun dia  masih rindukan lelaki itu. sampai bila-bila pun dia akan rindukan lelaki itu. dan ini balasan kasih sayang Aktaf HAkimi?

No comments:

Post a Comment