W E L C O M E

S E L A M A T D A T A N G


Setiap tulisan disini adalah dari ilham saya sendiri. my languange are campur-campur. but then, in adalah untuk suka-suka saja.

my another world.

hopefully, you're enjoying these ^^






Friday, November 29, 2013

pelangi 2

[2]
3tahun sebelumnya..
“mak cik teringin nakkan Aisyah sebagai menantu makcik. Boleh?”
Permintaan wanita itu terngiang-ngiang dalam kepalanya. Kenapa dia? Kenapa dia yang menjadi pilihan wanita berpristige itu? bukannya Kamilla, rakan seperjuangannya yang mempunyai rupa paras yang lebih menarik dan tingkah laku yang lebih sopan berbanding dengannya?
“Datin tu tengok kau special. Setiap orang ada istimewanya, Syah.” Balas Kamilla apabila dia mengutarakan persoalannya.
Aisyah Najwa mengeluh. Perlukah dia menurut permintaan wanita itu? wajarkah dia? dan jika dia menolak, sanggupkah dia menghancurkan permintaan seorang pesakit yang sedang meniti masa-masa terakhir?
Perkenalan mereka hanya bermula di hospital ini. di bilik VIP ini. dan permintaan itu dibuat pada pertemuan kedua mereka.
“Aisyah dah fikir?”
Aisyah memandang tepat wajah itu.
“puan..”
“panggil mama, sayang.”
Airmata yang hampir menitis disapu perlahan. pertama kali mendengar panggilan ‘mama’ dari bibir orang asing.
“Aisyah tak pasti, puan.”
“Aisyah dah ada yang special?” dia menggeleng.
“apakata Aisyah jumpa dengan anak mama dulu?”
Belum sempat dia membuka mulutnya, kedengaran derapan kasut melangkah masuk ke bilik itu. Aisyah berpaling dan mata mereka bertembung...
*****
“so, you’re Aisyah.”
“Aktaf Hakimi. Panggil saja Aktaf.  Saya harap awak boleh timbangkan permintaan mama saya”
“awak tak bantah?”
“it’s my mum. And I’m willing to do anything to make her happy.”
“okay then. It’s a deal.” Aisyah tekad.
“senangnya awak bersetuju.”
“saya anak yatim piatu. So, since you mum baik sangat-sangat dengan saya, saya tak sanggup nak tolak permintaan dia. saya akan terima but then, I have my conditions.”
“tell me.”
“kita kahwin but don’t expect make to be your real wife. Saya hanya akan jaga puan. And that’s it.”
“My mum. She don’t have much time, isn’t she?”
“i’m sorry.”
“saya tahu. And perjanjian kita hanya tamat when she died.”
Asiyah mengangguk. Mereka sama-sama tahu. Barah rahim Puan Madihah hanya menunggu masa sahaja. terlalu banyak complication.
“deal.”

No comments:

Post a Comment